Creating Open-ended Problems to Improve Students’ Abductive Reasoning in Mathematics Classroom

Authors

  • truong phuong Trường Đại học Y Dược Huế

Abstract

Abductive reasoning is an important part of mathematical reasoning, helping students to explain puzzling observations and to discover new knowledge. The development of students’ abductive reasoning should be a concern for mathematics educators. Our previous studies already showed that students use abductive reasoning when facing with open-ended problems. By continuing developing our past results, this paper aim to propose some ways to create open-ended problems to improve students’ abductive reasoning.

References

. Trương Thị Khánh Phương, Sử dụng bài toán tìm kiếm qui luật có biểu diễn hình học để nâng cao năng lực suy luận qui nạp và ngoại suy của học sinh Trung học phổ thông, Tạp chí Khoa học và Giáo dục, Trường Đại học Sư phạm - Đại học Huế, ISSN 1859-1612, 2(10), tr. 108-116, 2009.

. Trương Thị Khánh Phương, Sử dụng biểu diễn trực quan động hỗ trợ suy luận quy nạp và ngoại suy của học sinh trong quá trình khám phá toán học, Tạp chí Khoa học, trường Đại học Sư phạm Hà Nội, ISSN 0868-3719, Vol 56, No.05, tr. 109-116, 2011.

. Trương Thị Khánh Phương, Tiềm năng của các bài toán kết thúc mở trong việc hỗ trợ học sinh phát triển năng lực suy luận ngoại suy, Tạp chí Giáo dục, Bộ Giáo dục, ISSN 21896 0866 7476, Số 276 (kì 2, tháng 12-2011), tr. 34-36, 2011.

. Trần Vui, Giải quyết vấn đề thực tế trong dạy học toán (sách chuyên khảo). Nhà xuất bản Đại học Huế, 2014.

. Becker, J. P, & Shimada, S., The Open-Ended Approach: A new Proposal for Teaching Mathematics. USA: National Council of Teachers of Mathematics, 1997.

. Brown, S. I., & Walter, M. I., The art of problem posing (3rd ed.). Mahwah, NJ, Erlbaum, 2005.

. Erkki P., Role of abductive reasoning in digital interaction, Doctoral Dissertation, Abo Akademi University, Finland, 2006.

. Josephson, J. R, & Josephson, S. G., Abductive Inference: Computation, Philosophy, Technology. New York: Cambridge University Press, 1994.

. Nelsen R., Proof without Words, Exercise in Visual Thinking. The Mathematical Association of America, USA, 1993.

. Peirce, C. S., The collected papers of Charles Sanders Peirce, Vols. 1-6 ed. Charles Hartshorne & Paul Weiss, Vols. 7-8 ed. Arthur W. Bruks, Havard University Press, Massachusetts Hall Cambridge, MA, 1994.

Published

2015-02-06

Issue

Section

Khoa học Xã hội và Nhân văn