ỨNG DỤNG MÔ HÌNH CẤU TRÚC TUYẾN TÍNH (SEM) ĐÁNH GIÁ

Authors

  • Hoàng Hữu Hòa (ĐHKT) Trường Đại học Kinh tế - Đại học Huế

Abstract

Nghiên cứu này được thực hiện nhằm đánh giá mức độ hưởng của các yếu tố đến sự hài lòng của các nhà bán lẻ đang kinh doanh các sản phẩm, dịch vụ của Chi nhánh Thông tin Di động Quảng Trị. Sử dụng phương pháp mô hình cấu trúc tuyến tính (SEM) với việc phân tích số liệu bằng phần mềm SPSS 18 và AMOS 18, kết quả nghiên cứu cho thấy, các yếu tố cấu thành chính sách phân phối của nhà mạng có ảnh hưởng khá lớn và tác động cùng chiều đến sự hài lòng của nhà bán lẻ. Thông tin bán hàng, quan hệ cá nhân và chính sách bán hàng là 3 yếu tố tác động lớn nhất, tương ứng với hệ số tương quan là 0,26; 0,18; và 0,17. Các hàm ý nghiên cứu cho thấy, nhà cung cấp mạng di động cần cải thiện chính sách phân phối nhằm gia tăng sự hài lòng của nhà bán lẻ, góp phần tích cực trong việc mở rộng thị trường, tăng doanh thu và nâng cao năng lực cạnh tranh của doanh nghiệp.

References

. Andaleeb, S. S. (1996) An experimental investigation of satisfaction and commitment in marketing channels: The role of trust and dependence, Journal of Retailing, vol. 72, no.(1), pp.77-93.

. Azila, Selvan, Zolkafli. 2011. Globalization in the automobile industry: how supplier-dealer relationship could be effectively managed?. Annual Conference on Innovations in Business & Management. London, UK, 2011.

. Bert Rosenbloom (1991), Marketing chanels: A management view. The Drygen Press. Fourth Edition.

. Business Monitor International, Vietnam Telecommunication Report: including 5-year forecast to 2014, ISN 1748-4944 Published by Business Monitor International Ltd, 2010.

. Geyskens, Inge, Jan-Benedict E.M. Steenkamp, and Nirmalya Kumar (1999). A Meta-Analysis of Satisfaction in Marketing Channel Relationships, Journal of Marketing Research, pp.223-238.

. Geyskens, Inge, Jan-Benedict EM Steenkamp. 2000. Economic and Social Satisfaction: Measurement and Relevance to Marketing Channel Relationships. Journal of Retailing, Volume 76(1) pp. 11–32.

. Grigoroudis E. & Y. Siskos, A survey of customer satisfaction barometers: Some results from the transportation-communications sector, European Journal of Operational Research, 152 (2004), 334–353.

. Kotler, P.(2002), Marketing Management, Eleventh Edition.

. Schellhase, R.; Hardock, P.; Ohlwein, M. (2000): Customer satisfaction in business-to-business marketing: The case of retail organizations and their suppliers, in: Journal of Business & Industrial Marketing, 15(2/3): 106-121.

. Skinner, S.J.; Gassenheimer, J.B.; Kelley, S.W. (1992): Cooperation in Supplier-Dealer Relations, in: Journal of Retailing, 68 (2):174-266.

Published

2014-11-04