Abstract
Digital transformation is a global trend that brings increasingly significant value across all areas of management, daily life, production, and business. This study aims to analyze the current state of digital transformation applications in the growth of Quang Binh’s traditional handicraft industries and suggest solutions for future development. Descriptive statistical methods and frequency analysis were primarily used in this study, utilizing secondary data from 2018–2023 and surveys of 103 production facilities along with 30 customers who purchase traditional handicraft products online. The results indicate that the application of digital transformation contributes to job creation and the development of traditional handicraft industries; however, there are still many limitations. To enhance the application of digital transformation, it is necessary to implement a range of synchronized solutions, such as the application of digital technology, product digitization, financial support, and the gradual development of traditional handicraft industries to satisfy human production and consumption demands on both domestic and global scales.
References
- Florina Pînzaru, Alexandra Zbuchea, Alexandra Vițelar (2019), Digital transformation trends reshaping companies. Proceedings of the 13th International Conference on Business Excellence 2019. DOI: 10.2478/picbe-2019-0056, pp. 635-646, ISSN 2558-9652.
- Bộ Thông tin và Truyền thông (2023), Báo cáo Chuyển đổi số quốc gia năm 2023. https://chuyendoiso.cantho.gov.vn/media/files/File%20hội%20nghị.pdf.
- Zbuchea, A. (2022), Traditional Crafts A Literature Review Focused on Sustainable Development, Culture. Society. Economy. Politics, 2(1), 10–27. https://doi.org/10.2478/csep-2022-0002. ISSN (online) 2810-2010. https://website.sciendo.com/publication/culture-society-economy-politics/ http://www.facultateademanagement.ro/culture-sep/.
- Vu Nam (2009), Applicability of the OVOP Movement in rural tourism development The Case of Craft tourism in Vietnam, International Journal of Social and CulturalStudies, 2, 93–112. http://hdl.handle.net/2298/28784.
- Bộ Nông nghiệp và Phát triển nông thôn (2023), Báo cáo Tổng kết thực hiện kết hoạch phát triển nông nghiệp, nông thôn năm 2023 và triển khai kế hoạch năm 2024. https://www.mard.gov.vn/Pages/tai-lieu-hoi-nghi-tong-ket-nam-2023-va-trien-khai-ke-hoach-nam-2024-nganh-nong-nghiep-va-phat--.aspx.
- Chính phủ (2018), Nghị định số 52/2018/NĐ-CP ngày 12/4/2018 về Phát triển ngành nghề nông thôn.
- Nguyễn Hạnh (2023), Mục tiêu 6 tỷ USD xuất khẩu thủ công mỹ nghệ: Vướng ở đâu?, Báo Công thương, Bộ Công thương. https://congthuong.vn/muc-tieu-6-ty-usd-xuat-khau-thu-cong-my-nghe-vuong-o-dau-260336.html.
- Trần Quốc Vượng, Đỗ Thị Hảo (2014), sách: “Nghề thủ công truyền thống Việt Nam và các vị tổ nghề”, Hội văn nghệ dân gian Việt Nam, Nhà xuất bản Văn hoá Thông tin.
- UBND tỉnh Quảng Bình (2020), Báo cáo tình hình phát triển ngành nghề nông thôn và bảo tồn, phát triển làng nghề.
- UBND tỉnh Quảng Bình (2023), Kế hoạch 2404/KH-UBND ngày 21/11/2023 của Chủ tịch UBND tỉnh Quảng Bình về Kế hoạch phát triển ngành nghề nông thôn tỉnh Quảng Bình đến năm 2030.
- Chi cục Phát triển nông thôn (2023), Sở Nông nghiệp và Phát triển nông thôn tỉnh Quảng Bình, Báo cáo số 576/PTNT-KHHT ngày 13/12/2023 của Chi cục Phát triển nông thôn về kết quả thực hiện chuyển đổi số năm 2023 và xây dựng kế hoạch chuyển đổi số năm 2024.
- Sở Nông nghiệp và Phát triển nông thôn tỉnh Quảng Bình (2022), Kế hoạch chuyển đổi số ngành nông nghiệp và phát triển nông thôn tỉnh Quảng Bình năm 2025, định hướng đến năm 2030.
- UBND tỉnh Quảng Bình (2022), Kế hoạch 689/KH-UBND ngày 28/6/2022 của Chủ tịch UBND tỉnh Quảng Bình về việc thực hiện chuyển đổi số giai đoạn đến năm 2025, định hướng đến năm 2030.
- Uma shankar yadav, Ravindra tripathi, mano ashish tripathi, nikhil yadav (2023), Số hoá và đổi mới trong lĩnh vực thủ công mỹ nghệ trong thời kỳ suy thoái: Những thách thức và cơ hội của các doanh nghiệp thủ công mới. Research Square. https://www.researchgate.net/publication/366887383_Digital_and_Innovative_entrepreneurship_in_the_Handicraft_sector_during_economic_Calamities_Challenges_and_Opportunities_of_New_Craft_Entrepreneurs.
- Vishal Gulati, Sonu Mathur (2017), Digital Manufacturing of Indian Traditional Handicrafts, International Journal of Computer Applications (0975 – 8887), 164(11), April 2017.
- Wangli and Zhanghai-chao (2020), Research on Innovative Design of Traditional Craft Products in the Intelligent Age, E3S Web of Conferences 179, 02043. https://doi.org/10.1051/e3sconf/202017902043.
- Frost & Sullivan (2005), Market feasibility study and business development plan for the handicrafts sector, Export Promotion Council for handicrafts, new Delhi, India. http://www.epch.in/projects/Handicrafts%20Final%20Report_August,%202005.pdf.
- Tatiana Corejova, Alexandra Rovnanova, Tatiana Genzonrova, Marek Valica (2023), Chuyển đổi số và tác động của nó đến thương hiệu. Central and Eastern European Online Library. https://www.ceeol.com/search/viewpdf?id=540010.
- Baltasar Taruma Djata, Yohanes Paulus Luciany, Kanisius Rambut (2021), The Development of Handicraft in Watunggere and Nida Village: Ende Regency, International Journal of Business, Economics & Management, 4(1), 16–27. https://doi.org/10.31295/ijbem.v4n1.675.
- Bouziane Fatiha, Azizul Hassan (2016), Strategic Determinants for the Development of Traditional Handicraft Industry of Algeria, International Journal of Managing Value and Supply Chains (IJMVSC), 7(1). https://www.researchgate.net/publication/300802158.
- Nguyễn Văn Đại, Nguyễn Thị Phương Lan, Hà Thị Hoài Thương và nhiều tác giả (2022), Các logic thể chế và chiến lược đổi mới sản phẩm trong các doanh nghiệp sản xuất thủ công, Tạp chí Kinh tế và Phát triển, 301(2).
- Indrajit Ghosal,1 Bikram Prasad2 and Mukti Prakash Behera (2020), Delineating the Exchange Environment of Handicraft Industry from Market Space to Marketplace: An Inclusive Map for RURBAN Development. in.sagepub.com/journals-permissions-india DOI: 10.1177/0971890720959533 journals.sagepub.com/home/par.
- Nguyen Duong Giang (2015), Tourism, Traditional Handicrafts, and Community Economic Development: A Value Chain Analysis of Phuoc Tich Heritage Village, Vietnam, The Doctor of Philosophy Thesis submitted to Auckland University of Technology, New Zealand Tourism Research Institude (NZTRI).
- Syed Mohamad Shahfiq Syed Mohd Suhaimi cùng nhiều tác giả (2023), Số hoá doanh nghiệp thủ công mỹ nghệ ở Malaysia, International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 13(5), 58 – 68. https://www.researchgate.net/publication/373332741_Digitalization_of_Handicraft_Entrepreneurship_in_Malaysia.
- Jovanka Damoska, Aleksandar Erceg (2019), Digital technologies as tool for increasing the competitiveness of the handicraft industry. Proceedings 11* International Conference Digital Transformation of the Economy and Society: Shaping the future. https://www.researchgate.net/publication/337705970.
- Nguyễn Thị Thu Hường, Nguyễn Văn Dũng (2021), Chuyển đổi số đối với sản phẩm thủ công mỹ nghệ tại Hà Nội, Tạp chí Khoa học, Trường Đại học mở Hà Nội, số 84, tháng 10/2021.
- Anjar Priyono, Abdul Moin and Vera Nur Aini Oktaviani Putri (2020), Identifying Digital Transformation Paths in the Business Model of SMEs during the COVID-19 Pandemic, Journal of Open Innovation: Technology, Market, and Complexity. MDPI. https://www.mdpi.com/2199-8531/6/4/104.
- Nuno Martins, Daniel Brandão, Heitor Alvelos and Sara Silva (2020), E-Marketplace as a Tool for the Revitalization of Portuguese Craft Industry: The Design Process in the Development of an Online Platform, MDPI, Future Internet, 12, 195; doi:10.3390/fi12110195.
- Rashiya Bekmurzaeva and Kovalev, G. S. (2023), Industry 4.0: The Fourth Industrial Revolution, SHS Web of Conferences 172, 02011 (2023) SHCMS 2023. SHS Web of Conferences. https://doi.org/10.1051/shsconf/202317202011.https://www.researchgate.net/publication/372339190_Industry_40_The_Fourth_Industrial_Revolution.
- Sascha Kraus, Susanne Durst, João J. Ferreira, Pedro Veiga, Norbert Kailer, Alexandra Weinmann (2022), Digital transformation in business and management research: An overview of the current status quo, Elsevier, ScienceDirect. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2021.102466. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0268401221001596.
- Phan Van Hoa, Nhieu Khanh Phuoc Hai (2021), Impacts of the COVID-19 pandemic on production and consumption: A case study in traditional bronze casting villages in Thua Thien Hue province. The Third International Conference in Business, Economics & Finance, Can Tho University. ISBN: 978-604-965-832-7.
- Le Duy Binh, Tran Thi Phuong (2020), Digital economy and Digital transformation in Vietnam. A Reader Prepared for Roundtable Series on EVFTA, EVIPA and Post-COVID-19 Economic Recovery in Vietnam. https://www.economica.vn/Content/files/PUBL%20%26%20REP/EVFTA%20and%20Digital%20Economy%20in%20Vietnam%20ENG.pdf.
- Bộ Thông tin và Truyền thông (2021), Cẩm nang Chuyển đổi số. https://www.mic.gov.vn/mic_2020/Pages/TinTuc/152588/Cam-nang-chuyen-doi-so.html.
- Sascha Kraus, Paul Jones, Norbert Kailer, Alexandra Weinmann, Nuria Chaparro-Banegas, and Norat Roig-Tierno (2021), Digital Transformation: An Overview of the Current State of the Art of Research, SAGE Open, 1–15. DOI: 10.1177/21582440211047576. journals.sagepub.com/home/sgo.
- Mohsin SHAFI, Katarzyna SZOPIK-DEPCZYŃSKA, Katarzyna CHEBA, Cristina CILIBERTO, Radosław DEPCZYŃSKI, Giuseppe IOPPOLO (2022), Innovation in traditional handicraft companies towards sustainable development. A systematic literature review, Technological and Economic Development of Economy, 28(6), 1589–1621 https://doi.org/10.3846/tede.2022.17085.
- Roshan Rassool, Ravindra Dissanayake (2019), Digital transformation for small & medium enterprises (SMEs): With special focus on Sri Lankan context as an emerging economy, International Journal of Business and Management Review, 7(4), 59–76. https://www.researchgate.net/publication/335028085_DIGITAL_TRANSFORMATION_FOR_SMALL_MEDIUM_ENTERPRISES_SMES_WITH_SPECIAL_FOCUS_ON_SRI_LANKAN_CONTEXT_AS_AN_EMERGING_ECONOMY.
- Moses Kwame Kumah, The role of social media as a platform for e-commerce. VAASAN Ammattikorkeakoulu, University of applied sciences. https://core.ac.uk/download/pdf/161423643.pdf.
- Yongzhong Yang, Mohsin Shafi, Xiaoting Song and Ruo Yang (2018), Preservation of Cultural Heritage Embodied in Traditional Crafts in the Developing Countries. A Case Study of Pakistani Handicraft Industry, Accelerating Open Access, Sustainability, 10(5), 1336. https://doi.org/10.3390/su10051336. MDPI, Basel, Switzerland.
- Dương Bá Phượng (2001), Bảo tồn và phát triển các làng trong quá trình công nghiệp hoá, Nhà xuất bản Khoa xã hội, Hà Nội 2001.
- UNESCO/International Trade Centre (ITC) (1997), Symposium: Crafts and the International Market: Trade and Customs Codification, Manila, 6–8 October 1997. Available online: http://www.unesco.org/new/en/culture/themes/creativity/creative-industries/crafts-and-design hoặc https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000111488.
- Rogerson, C. M. (2010), The Enterprise of Craft: Constraints and Policy Challenges in South Africa. Acta Acad., 42, 115–144.
- Fajardo, F. (1999), Agricultural Economics, Fourth Edition: REX Book store, Manila, Philippines.
- Phan Văn Hoà (2022), Phát triển thủ công mỹ nghệ trong các làng nghề truyền thống tỉnh Thừa Thiên Huế, Tạp chí Khoa học Đại học Huế: Kinh tế và Phát triển, 131(5A).
- Phan Van Hoa, Le Ngoc Quynh Anh, Bui Dung The, Hoang Trong Hung, Nguyen Thanh Tuan, Tran Cong Dung, Tran Huynh Quang Minh, Nguyen Thi Minh Phuong, Nguyen Cong Dinh, Nhieu Khanh Phuoc Hai, Nguyen Van Dai (2024), Development of traditional handicraft products in Quang Tri province in the context of digital transformation, Proceedings The Fifth International Conference on Business, Economics & Finance, November, 3, 2023.
- Slovin, E. (1960), Slovin’s Formula for Sampling Technique. https://prudencexd.weebly.com/.
- Martin Bodenstein, Giancarlo Corsetti, Luca Guerrieri (2022), Social distancing and supply disruptions in a pandemic, Quantitative Economics, 13, 681–721. https://www.econometricsociety.org/publications/quantitative-economics/2022/05/01/Social-distancing-and-supply-disruptions-in-a-pandemic.
- Cục Thống kê tỉnh Quảng Bình (2022), Niên giám thống kê tỉnh Quảng Bình 2022.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Array