QUY TRÌNH THIẾT KẾ KẾ HOẠCH DẠY HỌC CHỦ ĐỀ TÍCH HỢP TRONG DẠY HỌC MÔN KHOA HỌC CẤP TIỂU HỌC
PDF

Keywords

Integrated topics, process of building integrated topics, integrated topics teaching plans, Science curriculum in Elementary school Chủ đề tích hợp, quy trình xây dựng chủ đề tích hợp, kế hoạch dạy học chủ đề tích hợp, chương trình môn Khoa học ở tiểu học

Abstract

Manipulations in Processs of Building and Designing Teaching Plans for Integrated Topics under the New Science Curriculum in Elementary School

The new Science curriculum at the Primary Level built on an integrated perspective, teachers are proactive and flexible in the selection of integrated content to suit the students’ level and achieve the minimum goal of the subject program. The purpose of the paper is to establish manipulations in the process of building and designing integrated topics teaching plans in Elementary school's Science. On the basis of analyzing, synthesizing and evaluating a number of studies related to the construction of domestic and international integrated topics, we proposed the process of building and designing integrated topic teaching plans. It consists of 5 steps in 2 phases and is concretized through 11 small steps to contribute more favorable conditions for primary teachers to actively build integrated topics in teaching Science. Implications for further studies were also suggested.

https://doi.org/10.26459/hueunijssh.v131i6A.6324
PDF

References

  1. Báo, Đ. Q.,Hương, H. T. L., "Dạy học tích hợp - Phương thức phát triển năng lực học sinh, Tuyển tập báo cáo Hội thảo quốc gia," presented at the Nâng cao năng lực đào tạo giáo viên dạy học tích hợp môn Khoa học Tự nhiên ở trường Đại học Sư phạm, Hà Nội, 2014.
  2. Thặng, C. T., "Vận dụng quan điểm tích hợp trong việcphát triển CT GDPT giai đoạn sau 2015. Báo cáo tổng kết đề tài Khoa học và Công nghệ cấp Bộ, Mã số B2008-37-60, Viện KHGD Việt Nam," 2011.
  3. Trà, Đ. H., Biên, N. V., et al., Dạy học tích hợp hát triển năng lực học sinh, Quyển 1 - Khoa học tự nhiên: Nhà xuất bản Đai học Sư phạm Hà Nội, 2015.
  4. Ninh, T. T., Hội, P. T. T., et al., Dạy học tích hợp Hóa học – Vật lí – Sinh học: Nhà xuất bản Đại học Sư phạm, 2017.
  5. Drake, S. M.,Reid, J. L., "21st Century Competencies in Light of the History of Integrated Curriculum," Frontiers in Education vol. 5, 2020.
  6. Bộ Giáo dục & Đào tạo, Chương trình giáo dục phổ thông, môn Khoa học, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, 2018.
  7. Thành, D. M.,Ngân, T. T. T., "Một số ý tưởng tích hợp trong dạy học Toán ở tiểu học," Tạp chí Khoa Học Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, vol. 7(85), 2016.
  8. Giang, N. M., "Dạy học tích hợp một số mội dung giáo dục giới tính cho học sinh lớp 3," Tạp chí Khoa học trường Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh vol. 15, pp. 76-89, 2018.
  9. Nga, Đ. T., "Tìm hiểu việc hình thành kĩ năng đọc - viết thông qua dạy học Tự nhiên - Xã hội cho học sinh tiểu học," Tạp chí Khoa Học Đại học Sư phạm Thành phố Hồ Chí Minh, vol. 14, pp. 129-138, 2017.
  10. Biên, N. V., "Quy trình xây dựng chủ đề tích hợp về Khoa học Tự nhiên," Journal of Science, Educational Science, vol. 60, pp. 61-66, 2015.
  11. Trà, Đ. H., "Nghiên cứu dạy học tích hợp liên môn: những yêu cầu đặt ra trong việc xây dựng, lựa chọn nội dung và tổ chức dạy học," Tạp chí Khoa học ĐHQGHN: Nghiên cứu Giáo dục, vol. 31, pp. 44-51, 2015.
  12. Hội, Đ. X.,Hằng, N. T. T., Sách giáo khoa môn Tự nhiên và Xã hội 1: Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam, 2021.
  13. Hùng, V. V.,Thấn, N. T., Sách giáo khoa môn Tự nhiên và Xã hội 1. Nhà xuất bản Giáo dục Việt Nam, 2021.
  14. Tuấn, M. S.,Nga, B. P., Sách giáo khoa môn Tự nhiên và Xã hội 1: Nhà xuất bản Đại học Sư phạm, 2021.
  15. Fogarty, R., "Ten ways to Integrate Curriculum," Eductional leadership: journal of the Association for supervision and curriculum development, 41, 61-65, 1991.
  16. Fogarty, R., "Integrating curricula with multiple intelligences: Teams, Themes and Treads," USA: IRI/SkyLight Training and Publishing Inc., 1995.
  17. Hurley, M. M., Reviewing integrated science and mathematics: The search for evidence and definitions from new perspectives. School Science and Mathematics, 101, pp. 259–268, 2001.
  18. Drake, S. M.,Burns, R. C., Meeting Standards Through Integrated Curriculum: Association for Supervision and Curriculum Development Alexandria, Virginia USA, 2004.
  19. Blum, A., "Towards a Rationale for Integrated Science Teaching," In P. E. Richmond (Ed.), New trends in integrated science teaching (Vol. 2, pp. 29-51). The UNESSCO press., 1973.
  20. Venville, G. J., Wallace, J., et al., The Integration of Science, Mathematics, and Technology in a Discipline-Based Culture: School science and Mathematics, 98(6), 294-302., 1998.
  21. Venville, G. J., Wallace, J., et al., Looking Back, Looking Forward: Re-Searching the Conditions for Curriculum Integration in the Middle Years of Schooling: The Australian Educational Researcher, 34(2), 29-49, 2007.
  22. Jacobs, H. H., "Interdisciplinary curriculum: Design and implementation. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development.," Association for Supervision and Curriculum Development, Alexandria, Va. p18-19.1989.
  23. Satchwell, R. E.,Loepp, F. L., "Designing and implementing an integrated mathematics, science, and technology curriculum for the middle school. J. Ind. Teach. Educ. 39:4," 2002.
  24. Vega, V., "Research-Based Practices for Engaging Students in STEM Learning. Schools that work: Edutopia. Available online at: https://www.edutopia.org/stw-college-career-stem-research (accessed June 30, 2020)." 2012.
  25. Miller, A., "PBL and STEAM Education: A Natural Fit. Edutopia. Available online at: https://www.edutopia.org/blog/pbl-and-steam-natural-fit-andrewmiller (accessed June 30, 2020)." 2014.
  26. MacDonald, A., Hunter, J., et al., "STEM and STEAM and the spaces between: an overview of education agendas pertaining to ‘disciplinarity’ across three Australian states. J. Res. STEM Educ. 5, pp. 75–92," 2019.
  27. Riley, S. (2013). Pivot Point: At the Crossroads of STEM, STREAM and Arts Integration. Edutopia. Available online at: https://www.edutopia.org/blog/pivot-point-stem-steam-arts-integration-susan-riley (accessed June 30, 2020).
  28. Cervetti, G. N., Pearson, P. D., et al., "“Integrating literacy and science: the research we have and the research we need,” in Shaping Literacy Achievement: Research We Have, the Research We Need, eds M. Pressley, A. K. Billman, K. H. Perry, K. E. Refitt, and J. M. Reynolds (New York, NY: The Guilford Press), pp. 157–174," 2007.
  29. Alvermann, D. E., Achariya, T., et al., Reflective practice in an online literacy course: lessons learned from attempts to fuse reading and science instruction: Teach. Coll. Rec. 113, pp. 27–56, 2011.
  30. Romance, N. R.,Vitale, M. R., Science IDEAS: a research-based K-5 interdisciplinary instructional model linking science and literacy: Sci. Educ. 21, pp. 1–11, 2012.