VẬN DỤNG PHƯƠNG PHÁP WEBQUEST ĐỂ HƯỚNG DẪN HỌC SINH TÌM HIỂU DI TÍCH LỊCH SỬ KHI DẠY BÀI LỊCH SỬ ĐỊA PHƯƠNG Ở TRƯỜNG TRUNG HỌC PHỔ THÔNG TỈNH THỪA THIÊN HUẾ
PDF

Keywords

Phương pháp WebQuest, di tích lịch sử, lịch sử địa phương, trung học phổ thông, Thừa Thiên Huế. WebQuest, historical relics, local history, high school, ThuaThien Hue.

Abstract

Besides world history and national history, local history plays an important role in history teaching in high schools. First, teaching local history contributes to make historical events and characters become more specific, more vivid; help to "vividly visualize" the past of the nation and localities. In addition, teaching materials, especially historical relics are considered as "living physical evidence" which are rich in images and familiar could  evoke historical emotions for students. This is the basis for educating the love of the homeland, the pride in the traditions and beauties of the place where we live, from which develop our responsibility to the localities, to the land we were born and grow up. This paper introduces teachers’ procedure to apply WebQuest method to instruct students to explore historical relics when teaching local history lessons at high schools in ThuaThien Hue province, contributing to enhance students’ skills in exploiting, processing and using internet resources effectively, thereby improving the quality of teaching local history today.

https://doi.org/10.26459/hueunijssh.v131i6A.6446
PDF

References

  1. Tạ Thị Thúy Anh, Vũ Đình Bảy, Lê Xuân Bân, Nguyễn Hữu Hy, Trương Công Huỳnh Kỳ… (2011), Tài liệu giáo dục địa phương môn Lịch sử, Địa lý, Giáo dục công dân (Dùng cho HS THPT tỉnh Thừa Thiên Huế), NXB Giáo dục Việt Nam, Hà Nội.
  2. Bộ Khoa học và Công nghệ (2014), Tiêu chuẩn quốc gia TCVN 10382:2014 (Di sản văn hoá và các vấn đề liên quan - thuật ngữ và định nghĩa chung), Hà Nội.
  3. Nguyễn Văn Cường, Bernd Meier (2010), Một số vấn đề chung về đổi mới PPDH ở THPT, Bộ Giáo dục và Đào tạo, Dự án phát triển giáo dục THPT (Loan No 1979 - Viet).
  4. Vũ Thị Thu Hoài, Dương Nữ Khánh Lê, Nguyễn Minh Ngọc (2019), Sử dụng WebQuest trong dạy học dự án “Nghiên cứu sự có mặt của clo trong nước sinh hoạt” (Hóa học 10) nhằm phát triển năng lực tìm hiểu thế giới tự nhiên cho HS, Tạp chí Giáo dục, Số 457 (Kì 1 - 7/2019), tr.53 – 59.
  5. Đặng Văn Hồ (1996), Tạo biểu tượng về hoạt động cách mạng của Hồ Chí Minh qua dạy học lịch sử lớp 12 ở trường trung học phổ thông, Luận án Phó tiến sĩ khoa học sư phạm – tâm lí, Hà Nội.
  6. ICOMOS (1964), International Charter for the Conservation and Restoration of Monuments and Sites, Venice.
  7. Thái Hoài Minh, Nguyễn Thị Kim Thoa (2013), vận dụng webquest trong dạy học nội dung Axit sunfuric (Chương trình Hóa học 10 nâng cao), Tạp chí Khoa học Đại học Sư phạm thành phố Hồ Chí Minh, Số 48, tr. 34 - 42.
  8. Viện Khoa học xã hội Việt Nam, Viện Ngôn ngữ học, Hoàng Phê (chủ biên) (1992), Từ điển Tiếng Việt, Trung tâm Từ điển ngôn ngữ Hà Nội – Việt Nam.