THỰC TRẠNG HOẠT ĐỘNG TƯ VẤN TÂM LÝ CHO HỌC SINH Ở CÁC TRƯỜNG TRUNG HỌC PHỔ THÔNG HUYỆN PHÚ VANG, TỈNH THỪA THIÊN HUẾ
PDF

Keywords

Keyword: Measurements; Counseling; High School Students; Phu Vang district, Thua Thien Hue province Từ khoá: Thực trạng tư vấn tâm lý; Học sinh các trường trung học phổ thông; Huyện Phú Vang, tỉnh Thừa Thiên Huế

Abstract

Summary: This research were carried out in order to evaluate the statistic and quality of private therapy session for high school students. Participants included were 85 administrators, teachers and 221 students from grades 10 to 12 in 3 high schools in Phu Vang district, Thua Thien Hue province, namely: Vinh Xuan high school, Ha Trung high school and Nguyen Sinh Cung high school. The questions for survey were relevant to the topic of theimportance and significance of counseling for students, difficulties and how much psychological measures should be apply to students, counselingmethods for students. The results show that the teachers and students are all aware of the importance and significance of counseling companies for students in schools. Due to the fact that students have psychological difficulties in many aspects and different levels in, the counseling methods is alsothought to be very diverse. The counseling act overall has implemented many forms and methods, in order to answer the needs of students. There are many factors affecting therapy sessions for students in schools, in which, experienced counselors tend to have stronger impact. On the basis of the curren evaluation, the article proposes a number of measurements to improve the effectiveness of therapy session/ counseling coursesfor students in high schools in Phu Loc district, Thua Thien Hue province.

https://doi.org/10.26459/hueunijssh.v131i6A.6612
PDF

References

  1. TÀI LIỆU THAM KHẢO
  2. . Bộ Giáo dục và Đào tạo (2017), Thông tư 31/2017/TT- BGDĐT ngày 18 tháng 12 năm 2017 về hướng dẫn công tác tư vấn tâm lý cho học sinh trong trường phổ thông.
  3. . Bộ Giáo dục và Đào tạo (2018), Quyết định số 1876/QĐ –BGDĐT ngày 21 tháng 5 năm 2018 về ban hành Chương trình bồi dưỡng năng lực tư vấn cho giáo viên phổ thông làm công tác tư vấn cho học sinh.
  4. . Trần Văn Công, Nguyễn Thị Hoài Phương, Trần Thành Nam (2019), Thực trạng khó khăn tâm lý của học sinh và nhu cầu sử dụng ứng dụng tư vấn tâm lý trong trường học, Tạp chí khoa học công nghệ Việt Nam, số 10, tr 1-6.
  5. . Trần Thị Kim Huệ (2016), Trạng thái lo âu của học sinh lớp 12 “ Kỷ yếu Hội thảo khoa học quốc tế tâm lý học đường lần thứ 5, tr591-598.
  6. . Ngô Thanh Phong (2014), “ Sức khoẻ tâm lý, tâm thần của học sinh THCS tỉnh Bà Rịa - Vũng Tàu: Thực trạng và giải pháp” Kỷ yếu các đề tài nghiên cứu ứng dụng. KH&CN tập IX, giai đoạn 2013-2015.
  7. . Hoàng Khánh Phước (2016), Kỹ năng tham vấn học đường-Những vấn đề lý luận và thực tiễn, NXB ĐHSP Hà Nội, tr38.
  8. . Nguyễn Đức Sơn (2019), Tài liệu Bồi dưỡng năng lực cho cán bộ, giáo viên làm công tác tư vấn tâm lý trong trường phổ thông. NXB Giáo dục Việt Nam, tr3.
  9. . Huỳnh Văn Sơn (2016). Thực trạng kỹ năng tư vấn hướng nghiệp của giáo viên bộ môn ở trường THPT tại TPHCM nhìn về việc bồi dưỡng năng lực nghề nghiệp cho giáo viên trung học hiện nay- Kỷ yếu hội thảo Chuẩn nghề nghiệp giáo viên phổ thông, khung năng lực nghề nghiệp giảng viên sư phạm và vấn đề nâng cao chất lượng đào tạo, bồi dưỡng giáo viên của các trường sư phạm, tr89-106.
  10. . Nguyễn Thanh Tâm, Vũ Minh Phượng, Đoàn Thị Diên, Trần Văn Công (2016), Thực trạng lo âu và các hỉnh thức ứng phó của học sinh THPT, Tạp Chí Khoa học, Đại học Đống Tháp số 21, tr24-30.
  11. . Germeijs, V., & Verschueren, K. (2006). High school students’ career decision-making process: A longitudinal study of one choice. Journal of Vocational Behavior, 68 (2006) 189–204.
  12. . Justin, C. P., & Xiongyi, L., & Yvona, P. (2010). School engagement as a mediator of academic performance among urban youth: The role of career preparation, parental career support, and teacher support. The Counseling Psychologist, 38 (2) 269 –295.
  13. . Law, W., & Arthur, D. (2003). What factors influence Hong Kong students in their choice of a career in nursing? International Journal of Nursing Studies, 40(1), 23-32.
  14. . Oluwabunmi, F., & Oredugba, O. (2017). Influence of counselling services on perceived academic performance of secondary school students in Lagos State. International Journal of Instruction, 10 (2), 211-228.
  15. . Shaterloo A., & Mohammadyari G. (2011). Students counselling and academic achievement. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30 (2011), 625 - 628.