Assessment of graduates' level of responsiveness to job to the requirements of recruiting enterprises: case study of University of Economics, Hue university
PDF (Vietnamese)

Keywords

responsiveness to job
university graduates mức độ đáp ứng công việc
sinh viên tốt nghiệp đại học

Abstract

This study aims to assess the graduates’ level of responsiveness to job after graduation at the University of Economics, Hue University; following that, various policy implications will be provided to assist students meet jobs following graduation. The study synthesized survey results of 270 survey samples from managers at enterprises where students from the University of Economics are working. According to the findings, most graduates hired by enterprises have positions with autonomous titles and must attend retraining courses offered by the enterprises. In the process of working, the students' ability to meet the lowest at work, belonging to the group "Need to develop" includes foreign language proficiency; ability to apply specialized knowledge to work, ability to work under pressure, career, teamwork skills, proactivity in handling professional situations, critical thinking, ability to take initiative in work… On that premise, the research presented numerous recommendations to colleges and universities to remodel training contents, programs, methodologies, and so on in order to further increase their capacity to meet work.

https://doi.org/10.26459/hueunijed.v132i5A.7136
PDF (Vietnamese)

References

  1. https://www.cdytld.edu.vn/tin-tuc/ho-tro-viec-lam-cho-sinh-vien-sau-khi-tot-nghiep-thuc-trang-mo-hinh-va-giai-phap.html.
  2. Trịnh Văn Sơn, Phạm Phương Trung (2016), Chất lượng giáo dục đào tạo: Đánh giá của doanh nghiệp đối với sinh viên tốt nghiệp của Trường Đại học Kinh tế - Đại học Huế,Tạp chí Khoa học – Đại học Huế, 118(4).
  3. Trần Khánh Đức (2012), Năng lực và năng lực nghề nghiệp, Tạp chí Giáo dục, 283(1–4), 23–2.
  4. Ana Azevedo et al. (2012), Satisfaction with Knowledge and Competencies: A Multi-Country Study of Employers and Business Graduates, American Journal of Economics and Business Administration, 4(1), 23–39.
  5. Nguyễn Hoàng Lan, Nguyễn Minh Hiển (2015), Đánh giá của người sử dụng lao động về chất lượng đào tạo đại học: Một nhóm nghiên cứu đối với nhóm ngành kỹ thuật- công nghệ, Tạp chí Khoa học Đại học quốc gia Hà Nội, 31(2), 1–14.
  6. Hoàng Trọng và Chu Nguyễn Mộng Ngọc (2008), Phân tích dữ liệu nghiên cứu với SPSS–2, Nxb. Hồng Đức.
  7. Lê Thị Phương Thảo (2016), Nghiên cứu năng lực lãnh đạo của giám đốc các doanh nghiệp nhỏ và vừa khu vực Bắc miền Trung, Luận án tiến sĩ.
  8. Chenicheri Sid. Nair và Mahsood Shah. (2011), Employer satisfaction of university graduates: Key capabilities in early career graduate, Teaching and Learning Forum, 1–10.
  9. Trương, Q. D. and Metzger, C. (2007), Quality of business graduates in Vietnam institutions: multiple perspective, Journal of Management Development, 26(7), 629–643.
  10. Sue Erickson, Carmen Williams & Michel Braget (2011), 2010 UND Employer Satisfaction Survey, University of North Dakota.
  11. Nguyễn Xuân Trường, Nguyễn Thái Hà, Nguyễn Ngọc Bích Trâm (2019), Đánh giá chất lượng sinh viên tốt nghiệp dưới góc nhìn của người sử dụng lao động: Nghiên cứu trường hợp ngành Marketing của Trường Đại học Tài chính – Marketing, Tạp chí Nghiên cứu Tài chính – Marketing số 51, 06/2019.
  12. Murray, S. and Robinson, H. (2001), Graduates into sales-employer, student and university perspective, Education + Training, 43(4), 184–193.
  13. Ngô Thị Thanh Tùng (2009), Nghiên cứu đánh giá mức độ đáp ứng với công việc của sinh viên tốt nghiệp đại học ngành kinh tế giai đoạn 2000–2005 thông quan ý kiến người sử dụng lao động của một số doanh nghiệp trên địa bàn Hà Nội, Luận văn Thạc sĩ quản lý giáo dục.
  14. Ung Thị Nhã Ca (2015), Thực trạng chất lượng đào tạo nhân lực du lịch trình độ đại học tại trường Đại học Tây Đô và khả năng đáp ứng thị trường du lịch ỏ thành phố Cần Thơ, Tạp chí Khoa học ĐHSP Thành phố Hồ Chí Minh, 1(66).
  15. Vũ Thế Dũng, Trần Thanh Tòng (2009), Yêu cầu của nhà tuyển dụng về những kỹ năng đối với sinh viên mới tốt nghiệp các ngành quản lý - kinh tế: Ứng dụng phương pháp phân tích nội dung, Đề tài nghiên cứu khoa học trường Đại học Bách Khoa Thành phố Hồ Chí Minh.
  16. Phạm Hoài Hương (2019), Kiến thức, kỹ năng và thái độ cần thiết đối với kiểm toán viên: Mức độ đáp ứng yêu cầu thực tiễn của sinh viên tốt nghiệp đại học chuyên ngành kiểm toán ở Việt Nam,Đề tài cấp Đại học Đà Nẵng.
  17. Phạm Thị Lan Hương và Trần Diệu Khải (2010), Nhận thức về kỹ năng nghề nghiệp của sinh viên chuyên ngành Quản trị Marketing tại trường Đại học kinh tế Đà Nẵng, Tạp chí khoa học và công nghệ Đại học Đà Nẵng, 40, 165–174.
  18. Bùi Thị Nga (2016), Năng lực làm việc của sinh viên tốt nghiệp ngành quản trị kinh doanh của Học viện nông nghiệp Việt Nam tại các doanh nghiệp trên địa bàn thành phố Hà Nội, Tạp chí KH Nông nghiệp Việt Nam 2016, 14(9), 1448–1456.
  19. Nguyễn Quốc Nghi, Lê Thị Diệu Hiền, Hoàng Thị Hồng Lộc, Quách Hồng Ngân (2011), Đánh giá khả năng thích ứng với công việc của sinh viên tốt nghiệp ngành du lịch ở đồng bằng Sông Cửu Long, Tạp chí khoa học trường Đại học Cần Thơ, (20b), 217–224, 80.
  20. Michael R. Hyman (2005), Assessing Faculty Beliefts About the Importance of Various Marketing Job Skills, Journal of Education for Business, 81(2), 105–110.
  21. Stefan Hennemann and Ingo Liefner (2010), Employability of German Geography Graduates: The Mismatch between Knowledge Acquired and Competences Required, Journal of Geography in Higher Education, 34(2), 215–230.
  22. Julio Hernández-March, Mónica Martín del Peso and Santiago Leguey (2009), Graduates: Skills and Higher, Education: The employers’ perspective, Tertiary Education and Management, 15(1), 1–16.
  23. Gokuladas, V.K. (2010), Technical and non-technical education and the employability of engineeringgraduates: an Indian case study, International Journal of Training and Development, 14(2), 130–143.
  24. Pitan Oluyomi, S., Adedeji, S. O. (2012), Skills Mismatch Among University Graduates in the Nigeria Labor Market, US-China Education Review, A(1), 90–98.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2023 Array