Analysis of catfish value chain in Tien Giang province
PDF (Vietnamese)

Keywords

Chuỗi giá trị
cá tra
kênh thị trường
các tác nhân
Tiền Giang value chain
catfish
market Channel
actors
Tien Giang

Abstract

The research results on the catfish value chain of Tien Giang province show that there were five market channels, of which, the export market channel occupied 94.14% and the domestic market channel took a share of 5.86%. The analysis shows that catfish farming households achieved high economic efficiency, but processing and retail businesses were the actors who gained the largest added value. Enterprises played an important role in controlling the activities of other actors such as households and middlemen in the chain. The division of benefits among the actors was not reasonable, most of the profits belonged to the commercial stage. The research results suggest several solutions to improve the catfish value chain in Tien Giang province such as improving product quality, strengthening cooperation between actors, especially between businesses and households, building brand and market development for the chain.

https://doi.org/10.26459/hueunijed.v131i5C.6844
PDF (Vietnamese)

References

  1. VASEP, Báo cáo tình hình xuất khẩu Thủy sản Việt Nam năm từ 2016-2021, Truy cập ngày 20/06/2022 tại website www.vasep.com.vn.
  2. Sở NN&PTNT Tiền Giang (2021), Báo cáo tình hình nuôi trồng thủy sản trên địa bàn tỉnh Tiền Giang.
  3. Porter, Michael E. (1985), Competitive Advantage: Creating and Sustaining Superior Performance, New York.: Simon and Schuster, ISBN 9781416595847.
  4. Võ Thị Thanh Lộc và Nguyễn Phú Sơn (2016), Giáo trình Phân tích chuỗi giá trị sản phẫm, Nxb. Đại học Cần Thơ.
  5. Horvath, L. (2001), Collaboration: The key to value creation in supply chain management, Supply Chain Management: An International Journal, 6(5), 205–207.
  6. Mai Van Xuan, Nguyen Le Thuc Uyen, Nguyen Minh An (2016), Coffee Global Value Chain and Vietnam’s Participation. Journal of Science and Technology, Danang University,10(107).
  7. Lê Xuân Sinh (2011), Chuỗi giá trị cá tra ở Đồng bằng Sông Cửu Long, Tạp chí Nông nghiệp và Phát triển Nông thôn, kỳ 1, số tháng 4.
  8. Nguyễn Phú Sơn và Nguyễn Thi Thu An (2013), Nghiên cứu chuỗi giá trị sản phẩm táo tỉnh Ninh Thuận, Tạp chí Khoa học Đại học Cần Thơ, 28, 71–78.
  9. Nguyễn Quốc Nghi (2018), Giải pháp hoàn thiện chuỗi giá trị lúa gạo huyện Phong Điền, thành phố Cần Thơ, Tạp chí khoa học ĐH Cần Thơ, 55, 101–108.
  10. Kaplinsky, R. and M. Morris (2001), A Handbook for Value Chain Research, Brighton, United, Institute of Development Studies, University of Sussex.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Array