Abstract
The research focuses on explaining the phenomenon of typological interaction in the novel Princess Dong Xuan by Tran Thuy Mai in aspects: from literature to painting and compositions; from literature to cinema and movement. Research results show that, besides the axial element of literary attributes, Tran Thuy Mai's novel Princess Dong Xuan has the mark of other art forms. The combination of literary attributes and typological elements creates aesthetic diversity, stimulating the creation of text value through the process of co-creation. This contributes to proving that type interaction is both the essence of artistic life, both an innovation of the creative subject and a discovery of the recipient.
References
- Lê Hải Anh và Đỗ Văn Hiểu, (2022), “Quan niệm văn học là một loại hình nghệ thuật và vấn đề dạy-học văn trong nhà trường phổ thông”, Tạp chí Lý luận phê bình văn học nghệ thuật, số (05), tr. 69-75.
- Tôn Thất Đại, (2022), Mối quan hệ kiến trúc và các loại hình nghệ thuật, Nxb. Xây dựng, Hà Nội.
- Trần Thùy Mai, (2023), Công chúa Đồng Xuân, Nxb. Phụ nữ Việt Nam, Hà Nội.
- Morin. E, (2006), Điện ảnh hay con người tưởng tượng (Bạch Bích dịch và chú thích), Nxb. Văn hóa - Thông tin, Hà Nội.
- Lê Lưu Oanh, (2006), Văn học và các loại hình nghệ thuật, Nxb. Đại học Sư phạm, Hà Nội.
- Pauxtôpxki. K, (2003), Bông hồng và và bình minh mưa, Nxb. Văn học, Hà Nội.
- Piper. D, (1997), Thưởng ngoạn hội họa (Lê Thanh Lộc dịch), Nxb. Văn hóa - Thông tin, Hà Nội.