THIẾT KẾ DỰ ÁN "QUẠT TÁI TẠO NĂNG LƯỢNG" TÍCH HỢP GIÁO DỤC BẢO VỆ MÔI TRƯỜNG CHO HỌC SINH TRONG DẠY HỌC MÔN KHOA HỌC TỰ NHIÊN

Keywords

Project-based learning, integration, environmental education, Physics dạy học dự án, tích hợp, giáo dục bảo vệ môi trường, Vật lý

Abstract

In recent years, the world's changes in all fields require people to have comprehensive knowledge and comprehensive capacity to solve interdisciplinary and multidisciplinary problems, including environmental protection issues. Therefore, integrated education, specifically integrated environmental protection education for students in high schools, is really necessary. In addition, project-based learning is a form of teaching in which learners are assigned a complex learning task, which is a combination of theory and practice to create a product that can be displayed and introduced. The study presents an overview of project-based learning, integrated teaching of environmental protection education, proposes a process for designing teaching projects in the direction of integrating environmental protection education and applies this process in designing the project "Energy Recycling Fan" Natural Science 6 in the direction of integrating environmental protection education, thereby students will develop specific abilities and problem-solving abilities, at the same time training students to have a sense of responsibility in protecting the environment, and at the same time contributing to improving the quality of Natural Science learning in junior high schools.

https://doi.org/10.26459/hueunijssh.v134i6C.7697

References

  1. Nguyễn Văn Hồng (chủ biên), Nguyễn Thị Hà, Nguyễn Thị Hằng, Phạm Thị Hồng Tú (2019). Giáo trình tiếp cận các phương pháp dạy học trong dạy học Sinh học để phát triển năng lực học sinh. NXB Đại học Thái Nguyên
  2. Nguyễn Thị Diệu Thảo (2009), DHTDA và vận dụng trong đào tạo GV trung học cơ sở môn Công nghệ, Luận án tiến sĩ Giáo dục học, trường Đại học Sư phạm Hà Nội.
  3. Bộ Giáo dục và đào tạo (2018), Chương trình giáo dục phổ thông tổng thể.
  4. Lê Thị Cẩm Tú và cộng sự (2024), Tổ chức dạy học dự án tích hợp giáo dục bảo vệ môi trường môn Khoa học tự nhiên ở trường Trung học cơ sở, Tạp chí Giáo dục, số đặc biệt tháng 2.
  5. . Lê Khoa, Vận dụng PPDH theo dự án trong dạy học kiến thức về sản xuất và sử dụng điện năng cho HS THPT, (2015), Luận án tiến sĩ khoa học giáo dục. Đại học Sư phạm Thái Nguyên.
  6. . Trần Thị Hoàng Yến (2012), Vận dụng DHTDA trong môn Xác suất và Thống kê ở trường đại học (chuyên ngành kinh tế và kỹ thuật), Luận án Tiến sĩ Giáo dục học, Viện KHGD Việt Nam.
  7. Lê Thị Cẩm Tú và cộng sự (2022), Tích hợp giáo dục bảo vệ môi trường thông qua dạy học dự án trong môn Vật lý ở trường phổ thông, Tạp chí Giáo dục, Số đặc biệt tháng 12.
  8. Nguyễn Thị Luyến, Nguyễn Thị Hồng Liên (2019), Quy trình tích hợp giáo dục bảo vệ môi trường trong chương trình đào tạo giáo viên mầm non, Tạp chí Khoa học Trường Đại học Sư phạm Hà Nội, số 9C.
  9. Nguyen Diep Ngoc, Ngo Thi Kim Hoan (2024), Applying project-based learning to educate primary school students on environmental protection, Journal of Science Educational Science, 69(4).
  10. E Sukma, , S Ramadhan , V Indriyani, (2020), Integration of environmental education in elementary schools, The 2nd International Conference on Research and Learning of Physics.