Factors affecting effectiveness of public policy communication to university students in Vietnam: case study at the University of Finance and Accountancy

Keywords

truyền thông chính sách công
sinh viên đại học
hiệu quả truyền thông public policy communication
university students
effectiveness of communication

Abstract

This study aims to analyze factors affecting the effectiveness of public policy communication for university students through experimental research at two training facilities of the University of Finance and Accounting in Quang Ngai Province and Hue City. The study employed Cronbach's alpha testing method, exploratory factor analysis (EFA), and multivariate linear regression with survey data from 332 students using convenience sampling. The results identified four factors that have a positive impact on the effectiveness of public policy communication work, arranged in decreasing order of influence, including (1) communication team capacity, (2) media, (3) communication method, and (4) quality of communication content. At the same time, the results of the average analysis of independent samples showed that there were differences in the assessment of the effectiveness of public policy communication among student groups based on genders and academic years.

https://doi.org/10.26459/hueunijed.v134i5B.7917

References

  1. Cutlip, S.,Center, A. H., & Broom, G. M. (2008). Effective public relations. Prentice Hall.
  2. Nguyễn Văn Dững (chủ biên), Đỗ Thị Thu Hằng (2012), Truyền thông-lý thuyết và kỹ năng cơ bản, NXB Chính trị Quốc gia - Sự thật, Hà Nội.
  3. Elihu Katz; Jay G. Blumler; Michael Gurevitch (1973). “Uses and Gratifications Research”. The Public Opinion Quarterly. Vol. 37, No. 4 (Winter, 1973-1974). pp. 509-523.
  4. Froehlich R.; Rudiger B. (2006). “Framing political public relations: Measuring success of political communication strategies in Germany”. Public Relation Review 32(2006): 18-25.
  5. Đỗ Phú Hải (2018). Truyền thông chính sách trong các khâu của chu trình chính sách công. Tạp chí Lý luận chính trị và Truyền thông, tr. 33-37.
  6. Nguyễn Thị Ngọc Hoa (2022). Vai trò của truyền thông chính sách trong bối cảnh mới. Tạp chí Kinh tế và Dự báo số 17, tháng 6/2022.
  7. Ikuo Takeuchi (1977). Sociological Review; VOL.6, 1977, P114.
  8. Jeong, S. H. (2018). Truyền thông chính sách công và năng lực tiếp nhận của công chúng. Kỷ yếu Hội thảo quốc tế Truyền thông chính sách và năng lực tiếp nhận của công chúng.
  9. Liu B.F., Horsley J.S. (2007). “The government communication decision wheel: Toward a public relations model for the public sector”. Journal of Public Relations Research Vol. 19(4), pp. 377-393.
  10. Hoàng Lê Thuý Nga (2024). Truyền thông chính sách về giáo dục đại học trên báo điện tử Việt Nam hiện nay. Luận án Tiến sĩ Báo chí học, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn.
  11. Sianturi, K., & Megasari, A. (2023). The effectiveness of communication messages in politics. Journal of Social Research, 2(11), 3988-3996.
  12. Nguyễn Thu Trang (2023). Truyền thông chính sách trong hoạch định chính sách công và một số gợi ý cho Việt Nam. Luận án Tiến sĩ Chính trị học, Trường Đại học Khoa học Xã hội và Nhân văn.
  13. Bùi Thị Vân (2017). Tổ chức hoạt động đối ngoại. Học viện Báo chí và tuyên truyền.
  14. Zaenudin, H. N., Sartika, R., & Haryanegara, M. E. A. (2021). The effectiveness of policy communication in promoting# KangPisMan program among university students. Informasi, 51(2), 345-364.
Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2025 Array