Measuring students' problem-solving competency on linear equations
PDF

Keywords

Năng lực giải quyết vấn đề
PISA
đánh giá hiểu toán Problem-solving competency
, PISA
assessing mathematical understanding

Abstract

According to PISA 2021 Mathematics framework (OECD, 2018), mathematical literacy comprises  two related aspects: mathematical reasoning and problem solving. Mathematical literacy plays an important role in being able to use mathematics to solve real-world problems. In this paper we focus on studying students’ problem-solving competency. The development of students 'problem-solving competency is one of the most important tasks in education, stimulating students' motivation of learning mathematics, helping society see the role of Mathematics, training a future workforce capable of applying mathematical knowledge to solve realistic problems, meeting the requirements of science and technology development in the digital transformation era. In partucular, we study components of the problem-solving competency and build a suitable scale to measure these components of this competency. Based on analyzing the collected data, we evaluate high school students 'problem solving competency and suggest some approachs to improve students' problem-solving competency.

https://doi.org/10.26459/hueunijssh.v130i6B.6154
PDF

References

  1. Phương, N.T.L. (2016). Chương trình tiếp cận năng lực và đánh giá năng lực người học. NXB Giáo dục Việt Nam.
  2. Phương, L.T. (2018). Một số nghiên cứu về đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh trong dạy học toán. Tạp chí Giáo dục (71): 171-174.
  3. Tài, P.A. (2014). Đánh giá năng lực giải quyết vấn đề của học sinh trong dạy học toán lớp 11 trung học phổ thông. Luận án tiến sĩ Khoa học Giáo dục, Trường Đại học Vinh.
  4. Trang, N.T.T. (2019). Rèn luyện năng lực giải quyết vấn đề cho học sinh trong dạy học toán phần lượng giác ở trường trung học phổ thông. Tạp chí Giáo dục (243): 181-183.
  5. Tuấn, N.A. (2002). Bồi dưỡng năng lực phát hiện và giải quyết vấn đề cho học sinh trung học cơ sở trong dạy học khái niệm toán học (thể hiện qua một số khái niệm mở đầu đại số ở trung học cơ sở). Luận án tiến sĩ Giáo dục học, Viện Khoa học Giáo dục Việt Nam.
  6. Greiff, S., Holt, D. & Funke, J. (2013). Perspectives on problem solving in educational assessment: analytical, interactive and collaborative problem solving. The Journal of Problem Solving, 5, 71–91.
  7. Jawhara, T. (1995). Problem solving and creative thinking in education. New York: Oxford University Press language.
  8. Lim, K. H., Foo, L. K., Nagarajah L, Mohd, M. N. and Murshidi, N. K. (1999). The ability of new teachers in non-routine the problem solve math. Collections of Research Science Teachers College in Bintulu: 57-87.
  9. Phuong, H.T.M (2019). On the Procedural-Conceptual Based Taxonomy and Its Adaptation to the Multi-Dimensional Approach SPUR to Assess Students’ Understanding Mathematics. American Journal of Educational Research7(3): 1334-1350.
  10. Phuong, H.T.M. (2019). On the Procedural-Conceptual Based Taxonomy and its Applications to Design and Analyse Taks for Assessing Students’ Mathematical Thinking. Proceeding of the ILITE 1 2019: 427-439.
  11. Phuong, H.T.M. (2020). Measuring Conceptual Understanding, Procedural Fluency and Integrating Procedural and Conceptual Knowledge in Mathematical Problem Solving. International Journal of Scientific Research and Management 8(5): 212-218.
  12. OECD (2018). PISA 2021 mathematics framework (first draft), 45th meeting of the PISA Governing Board. Stockholm, Sweden.
  13. Van Merriënboer, J. (2013). Perspectives on problem solving and instruction. Computers & Education, 64, 153–160.