SỬ DỤNG PHẦN MỀM DATA STUDIO VÀ GIAO DIỆN SCIENCE WORKSHOP TRONG DẠY HỌC BÀI “SUẤT ĐIỆN ĐỘNG CẢM ỨNG” VẬT LÍ 11 THEO HƯỚNG PHÁT TRIỂN NĂNG LỰC GIẢI QUYẾT VẤN ĐỀ CỦA HỌC SINH
PDF

Keywords

Faraday-law, the conpetence, the conpetence to solve problems, to experiment định luật Fa-ra-đây, năng lực, năng lực giải quyết vấn đề, thí nghiệm

Abstract

In teaching physics in general and teaching experiments in particular, the use of Data Studio software and the Science Workshop interface will assist teachers and students in collecting data and processing results quickly, help teachers save time, strengthen other students' thinking activities such as: proposing predictions, building hypotheses. In addition, Data Studio software and Science Workshop interface are also used to collect data of many physical quantities that need to be measured and transferred to the computer through corresponding transforming equipment (mechanical - electrical, optical - electricity, heat - electricity ....). With its large data storage conpetence and high processing speed, it can record a lot of measurement results in a short time and store them in long term memory, these values ​​can be used over and over again later, after the experiment was finished. With the Faraday-law experiment set connected to Data Studio software and the Science Workshop interface, in addition to assisting students in collecting data, these softwares also help students in calculating, experimental graphing. Based on those graphs, students can make predictions about the law of the investigated electromagnetic induction phenomenon.

https://doi.org/10.26459/hueunijssh.v130i6B.6315
PDF

References

  1. . Bộ Giáo dục và Đào tạo (2015), Dự thảo chương trình giáo dục phổ thông tổng thể, Hà Nội.
  2. . Lê Văn Giáo (2005), Thí nghiệm và phương tiện trực quan trong dạy học vật lí ở trường phổ thông, Nxb Giáo dục, Hà Nội.
  3. . Trần Huy Hoàng (2006), Nghiên cứu sử dụng TN với sự hỗ trợ của máy vi tính trong dạy học một số kiến thức cơ học và nhiệt học trung học phổ thông, Luận án tiến sĩ, Đại học Vinh.
  4. . Lương Thị Lệ Hằng (2013), Tổ chức hoạt động nhận thức cho học sinh trong dạy học chương “Từ trường” và “Cảm ứng điện từ” Vật lí 11 THPT theo hướng phát triển năng lực giải quyết vấn đề với sự hỗ trợ của máy vi tính, Luận án Tiến sĩ, Đại học Sư phạm, Đại học Huế.
  5. . Dương Xuân Quý (2011), Xây dựng và sử dụng thiết bị thí nghiệm thực tập theo hướng phát triển hoạt động học tích cực, sáng tạo của học sinh trong dạy học chương “Dao động cơ” ở lớp 12 trường trung học phổ thông, Luận án tiến sĩ, Đại học Sư phạm Hà Nội 1.