BIỂU TƯỢNG CÁ HÓA RỒNG TRONG TRANG TRÍ KIẾN TRÚC TẠI ĐẠI NỘI HUẾ

Abstract

The image of the fish turning into a dragon is represented on the roof line and gate openings of the architectural clusters of Hung To Temple, The To Temple in Hue Citadel, through mortar. Fishing into a dragon is the famous dream of the ancients who wanted to pass it on to their descendants forever through the language of reliefs and decorations on palace architecture. They reflect deep spiritual meanings, contributing to the success of Nguyen Dynasty's fine arts and Hue culture in general. At the same time, they also bear the imprint of the interference between Confucianism and Buddhism through the typical style of "The mermaid transforms into a dragon and a lotus".

https://doi.org/10.26459/hueunijssh.v131i6D.6802

References

  1. Trần Lâm Biền (2007), Giáo trình Mỹ thuật cổ truyền Việt, Viện văn hóa nghệ thuật quốc gia Việt Nam.
  2. Cadiere (1998), Hà xuân Liêm, Phan Xuân Sanh (dịch). Mỹ thuật Huế, Tập san Những người bạn Cố đô Huế, tập 6, 1919, Nxb Thuận Hóa, Huế.
  3. Nguyễn Hữu Thông (1992), Mỹ thuật thời Nguyễn trên Đất Huế, Nxb Hội nhà văn.
  4. Nguyễn Hữu Thông (2001), Mỹ thuật Huế nhìn từ góc độ ý nghĩa và biểu tượng trang trí. Nxb Thuận Hóa Huế.
  5. Chu Quang Trứ (2000), Văn hóa mỹ thuật Huế, Nxb Mỹ thuật, Hà Nội.