QUY TRÌNH XÂY DỰNG VẤN ĐỀ THỰC TIỄN VÀ TỔ CHỨC HỌC TẬP DỰA TRÊN VẤN ĐỀ TRONG DẠY HỌC PHẦN SINH HỌC TẾ BÀO, SINH HỌC 10

Abstract

Problem-based learning is a student- centered approach, in which learning is motivated by real-world problems, and students actively conduct research and discover new knowledge, hence building their own "theory"-the foundation to knowledge acquirement and problem-solving abilities. Therefore, problem-based learning satisfies the objectives of high school education: to form and develop students' abilities. The article proposes the process of building real-world problems and organizing problem-based learning in teaching "The Cell" section of grade 10 Biology and applying this process in teaching "Enzyme" lesson.

https://doi.org/10.26459/hueunijssh.v132i6A.6901
PDF

References

  1. Bộ Giáo dục & Đào tạo (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông – Chương trình tổng thể, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐT, tr5-6.
  2. Aaron A. Funa and Maricar S. Prudente (2021), Effectiveness of Problem-Based Learning on Secondary Students' Achievement in Science: A Meta-Analysis International Journal of Instruction October 2021 Vol.14, No.4 e-ISSN: 1308-1470 www.e-iji.net p-ISSN: 1694-609X, pp. 69-84.
  3. Bộ Giáo dục & Đào tạo (2018), Chương trình Giáo dục phổ thông - Môn Sinh học, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐ.
  4. Norman, G (2008), Problem-based learning makes a difference. But why? Canadian Medical Association Journal, 178(1), 61–62.
  5. O’Grady, G., Yew, E., Goh, K.P.L., Schmidt, H. (Eds.) (2012), One-Day, One-Problem: An Approach to Problem-based Learning. Springer Singapore. https://doi.org/10.1007/978-981-4021-75-3.
  6. Văn Mai Hương (2016) , Kĩ thuật triển khai phương pháp dạy học dựa trên vấn đề, Tạp chí Giáo dục (ISSN 2354 - 0753), Số đặc biệt tháng 3/2016, tr 170-2172.
  7. Hoàng Thị Hồng, Lê Huy Tùng (2016), Vận dụng dạy học dựa trên vấn đề trong giảng dạy môn học Kĩ thuật điện, Tạp chí Khoa học ĐHQGHN: Nghiên cứu giáo dục, Tập 32, (Số 2/2016)tr 9-14.
  8. Malmia. W, Makatita, S.H, Lisaholit .S, Azwan. A, Magfirah. I, Tinggapi. H, Umanailo. M.C.B (2019), Problem-Based Learning As An Effort To Improve Student Learning Outcomes, International journal of scientific & techology research volume 8, ISUE 09, September 2019, ISN 2277-8616.
  9. Bộ Giáo dục & Đào tạo, V/v Xây dựng và tổ chức thực hiện kế hoạch giáo dục của nhà trường, Công văn số 5512/BGDĐT-GDTrH, 2018.
  10. Bộ Giáo dục & Đào tạo, Chương trình Giáo dục phổ thông - Môn Khoa học tự nhiên, Ban hành kèm theo Thông tư số 32/2018/TT-BGDĐ, 2018.
  11. Mai Sỹ Tuấn (Chủ biên), Thực hành Sinh học trong trường phổ thông, NXB Giáo dục Việt Nam, 2013.