Abstract
This paper explores possibility of applying collaborative activities and using case-based learning in business Japanese lessons at the Faculty of Japanese Language and Culture, University of Foreign Languages and International Studies, Hue University. The participants of the study are 128 fourth-year students majoring in Japanese Language. Data were collected through questionnaires and interviews. Initial research results show that students have positive feedback on this activity. Through peer learning and using case-based learning, students not only learn knowledge about the language but also understand each other's cultural values, discover themselves and create new values together. Students also have specific suggestions related to how to organize activities effectively. The initial findings of the study allow relevant implications to be made.
References
- Nguyễn Song Lan Anh (2016), Nghiên cứu về hoạt động peer feedback trong giờ học thuyết trình không chuẩn bị trước - Những biến đổi trong quá trình tương tác của học viên -, Kỷ yếu Hội thảo Khoa học Quốc gia 2016: Nghiên cứu liên ngành về Ngôn ngữ và giảng dạy ngôn ngữ lần thứ hai, Nhà xuất bản Đại học Huế, 100 – 108.
- Vũ Thị Phương Châm (2013)「読解授業に取り入れたピア・リーディングの試み-ハノイ国家大学外国語大学中・上級レベル学習者を対象に『言語学と日本語学-研究と教育-』、ハノイ国家大学外国語大学東洋言語文化学部、ハノイ国家大学出版社、209 - 221.
- Lê Hà Phương (2014), Đánh giá hiệu quả phương pháp peer reading trong giảng dạy tiếng Nhật tại Việt Nam, Hội thảo khoa học quốc tế “Chiến lược ngoại ngữ trong xu thế hội nhập”, Đại học Hà Nội, trang 224-231.
- グエン ソン ラン アイン(2009)「特定課題研究報告 即興スピーチにおけるピア活動の影響―ハノイ大学での「話す授業」の改善を目指して―」『日本言語文化研究会論集』第5号、国際交流基金日本語国際センター・国立国語研究所・政策研究大学院大学、195‐222.
- 池田玲子(2005)「アジア系学習者のピア・レスポンスでの学び」『共生時代を生きる日本語教育―言語学博士上野田鶴子先生古稀記念論集―』、凡人社、203‐224.
- 池田玲子・舘岡洋子(2007)『ピア・ラーニング入門 創造的な学びのデザインのために』ひつじ書房
- Ikeda, Oshima池田玲子・大島いずみ(2019)「共修クラスでのケース学習の試み―ピア・ラーニング授業への緩やかな導入のデザイン―」『鳥取大学教育研究論集』Vol.9, pp.13-29
- Kondo, Kim, Ikeda 近藤彩・金孝卿・池田玲子(2015)『ビジネスコミュニケーションのためのケース学習―職場のダイバーシティで学び合う― 【解説編】』ココ出版
- Tanaka 田中信之(2011)「ピア・レスポンスが推敲作文に及ぼす影響―分析方法とフィードバックの教示に注目して―」『アカデミック・ジャパニーズ・ジャーナル』第3号、アカデミック・ジャパニーズ・グループ研究会、9‐20.
- Harata 原田三千代(2011)『協働性に着目した第二言語教室としてのピア・レスポンスの研究―活動プロセス・作文プロダクト・学習者の認識の観点から―』外文出版社
- Yokoyama 横山紀子・福永由佳・森篤嗣・王璐・ショリナ,ダリヤグル(2009)「ピア・リスニングの試み―海外の日本語教育における課題解決の視点から―」『日本語教育』141号、日本語教育学会、79‐89.
- 厚生労働省:外国人雇用状況の届け出状況まとめ
- https://www.mhlw.go.jp/stf/newpage_16279.html
- 国際交流基金:2018年度日本語教育機関調査結果,https://www.jpf.go.jp/j/project/japanese/survey/area/country/2019/vietnam.html