CÁC XU HƯỚNG NGHIÊN CỨU VỀ DU LỊCH DI SẢN: LÝ THUYẾT VÀ VẬN DỤNG
PDF (English)

Từ khóa

du lịch di sản
xu hướng nghiên cứu
nghiên cứu định tính
phân tích nội dung

Tóm tắt

Du lịch di sản ngày càng thu hút được sự quan tâm của các học giả và những người làm du lịch. Thông qua việc áp dụng phương pháp phân tích nội dung, nghiên cứu này đánh giá một cách có hệ thống và tích hợp khối kiến thức hiện có trên 134 bài báo từ các tạp chí khoa học thuộc hệ thống SCI về du lịch di sản từ năm 2000 đến năm 2021. Đánh giá của chúng tôi chỉ ra rằng hầu hết các bài báo đã được xuất bản trong 10 năm trở lại đây. Kết quả cũng cho thấy rằng nghiên cứu trong lĩnh vực này có sự chênh lệch về vị trí địa lý của các trường hợp nghiên cứu và chủ yếu sử dụng các phương pháp định tính. Phân tích sâu tài liệu cũng đã xác định một số hạng mục chính, đó là tính chân thực, trải nghiệm du lịch, phát triển du lịch di sản, và bản sắc. Bài phân tích đã trình những ý nghĩa về lý thuyết và thực tiễn cũng như định hướng cho các nghiên cứu trong tương lai.

https://doi.org/10.26459/hueunijssh.v132i6A.6864
PDF (English)

Tài liệu tham khảo

  1. Alazaizeh, M. M., Hallo, J. C., Backman, S. J., Norman, W. C., & Vogel, M. A. (2016), Value orientations and heritage tourism management at Petra Archaeological Park, Jordan, Tourism Management, 57, 149-158.
  2. Altbach, P. G., & de Wit, H. (2018), Too much academic research is being published, Truy cập 02/23/2021 tại [https://www.universityworldnews.com/post.php?story=20180905095203579].
  3. Alvarez, M. D., & Korzay, M. (2011), Turkey as a Heritage Tourism Destination: The Role of Knowledge, Journal of Hospitality Marketing & Management, 20(3-4), 425-440.
  4. Asmelash, A. G., & Kumar, S. (2019), The structural relationship between tourist satisfaction and sustainable heritage tourism development in Tigrai, Ethiopia, Heliyon, 5(3), e01335.
  5. Apostolakis, A. (2003), The convergence process in heritage tourism, Annals of tourism research, 30(4), 795-812.
  6. Ballesteros, E. R., & Ramírez, M. H. (2007), Identity and community—Reflections on the development of mining heritage tourism in Southern Spain, Tourism management, 28(3), 677-687.
  7. Berg, B. L. (2009), Qualitative Research Methods for the Social Sciences (7th ed.), Allyn & Bacon, Boston.
  8. Breathnach, T. (2006), Looking for the real me: Locating the self in heritage tourism, Journal of Heritage Tourism, 1(2), 100-120.
  9. Butler, G., Khoo-Lattimore, C., & Mura, P. (2014), Heritage tourism in Malaysia: Fostering a collective national identity in an ethnically diverse country, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 19(2), 199-218.
  10. Chang, W. J., & Katrichis, J. M. (2016), A literature review of tourism management (1990–2013): a content analysis perspective, Current Issues in Tourism, 19(8), 791-823.
  11. Chen, C., & Chen., F. (2010), Experience Quality, Perceived Value, Satisfaction and Behavioral Intentions for Heritage Tourists, Tourism Management, 31(1), 29–35
  12. Chen, H., Huang, X., & Li, Z. (2022), A content analysis of Chinese news coverage on COVID-19 and tourism, Current Issues in Tourism, 25(2), 198-205.
  13. Chhabra, D., Healy, R., & Sills, E. (2003), Staged authenticity and heritage tourism. Annals of tourism research, 30(3), 702-719.
  14. Fernandez-Cano, A., Torralbo, M., & Vallejo, M. (2004), Reconsidering Price's model of scientific growth: an overview, Scientometrics, 61(3), 301-321.
  15. Garrod, B., & Fyall, A. (2000), Managing heritage tourism, Annals of tourism research, 27(3), 682-708.
  16. Gursoy, D., Akova, O., & Atsız, O. (2022), Understanding the heritage experience: a content analysis of online reviews of World Heritage Sites in Istanbul, Journal of Tourism and Cultural Change, 20(3), 311-334.
  17. Gusenbauer, M., & Haddaway, N. R. (2020), Which academic search systems are suitable for systematic reviews or meta-analyses? Evaluating retrieval qualities of Google scholar, PubMed, and 26 other resources, Research Synthesis Methods, 11(2),181–217
  18. Jewell, B., & Crotts, J. (2002), Adding psychological value to heritage tourism experiences, Journal of Travel and Tourism Marketing, 11(4), 13-28.
  19. Katahenggam, N. (2020), Tourist perceptions and preferences of authenticity in heritage tourism: visual comparative study of George Town and Singapore, Journal of Tourism and Cultural Change, 18(4), 371-385.
  20. Kaufman, T. J., & Weaver, P. A. (2006), Heritage tourism: A question of age, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 11(2), 136-145.
  21. Kempiak, J., Hollywood, L., Bolan, P., & McMahon-Beattie, U. (2017), The heritage tourist: an understanding of the visitor experience at heritage attractions, International Journal of Heritage Studies, 23(4), 375-392.
  22. Kumar, S., Sureka, R., & Vashishtha, A. (2020), The Journal of Heritage Tourism: A bibliometric overview since its inception, Journal of heritage tourism, 15(4), 365-380.
  23. Lev Ari, L., & Mittelberg, D. (2008), Between authenticity and ethnicity: Heritage tourism and re-ethnification among diaspora Jewish youth, Journal of Heritage Tourism, 3(2), 79-103.
  24. Li, Y., & Lo, R. L. B. (2005), Opportunities and constraints of heritage tourism in Hong Kong’s changing cultural landscape, Tourism and Hospitality Research, 5(4), 322-345.
  25. Light, D. (2015), Heritage and Tourism, The Palgrave Handbook of Contemporary Heritage Research, London, Palgrave Macmillan,.
  26. Lu, J., & Nepal, S. K. (2009), Sustainable tourism research: An analysis of papers published in the Journal of Sustainable Tourism, Journal of sustainable Tourism, 17(1), 5-16.
  27. Lu, L., Chi, C. G., & Liu, Y. (2015), Authenticity, involvement, and image: Evaluating tourist experiences at historic districts, Tourism management, 50, 85-96.
  28. Massara, F., & Severino, F. (2013), Psychological distance in the heritage experience, Annals of Tourism Research, 42, 108-129.
  29. Naderifar, M., Goli, H., & Ghaljaie, F. (2017), Snowball sampling: A purposeful method of sampling in qualitative, Strides in Development of Medical Education, 14(3), 1-6.
  30. Nguyễn Hoàng Tuệ Quang, Hoàng Thị Huế, Nguyễn Đoàn Hạnh Dung (2019), Các xu hướng nghiên cứu marketing xanh: Lý thuyết và vận dụng thực tiễn, Tạp chí Khoa học – Đại học Huế: Khoa học Xã hội Nhân Văn, 128(6D), 195–209.
  31. Nguyen, T. H. H., & Cheung, C. (2014), The classification of heritage tourists: A case of Hue city, Vietnam, Journal of Heritage Tourism, 9(1), 35-50.
  32. Nguyen, T. H. H., & Cheung, C. (2016), Chinese heritage tourists to heritage sites: what are the effects of heritage motivation and perceived authenticity on satisfaction?, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 21(11), 1155-1168.
  33. Park, E., Choi, B. K., & Lee, T. J. (2019), The role and dimensions of authenticity in heritage tourism, Tourism Management, 74, 99-109.
  34. Park, H. Y. (2010), Heritage tourism: Emotional journeys into nationhood, Annals of Tourism Research, 37(1), 116-135.
  35. Pine, B. J., II, & Gilmore, J. H. (1999), The Experience Economy: Work Is Theater and Every Business a Stage, Harvard Business School Press, Boston.
  36. Poria, Y., Butler, R., & Airey, D. (2003), The core of heritage tourism, Annals of Tourism Research, 30(1), 238–254
  37. Prideaux, B., Timothy, D., & Chon, K. (2013), Cultural and heritage tourism in Asia and the Pacific, Routledge, London.
  38. Timothy, D. J. (2011), Cultural heritage and tourism: An introduction, Channel View, Bristol.
  39. Timothy, D. J. (2014), Contemporary Cultural Heritage and Tourism: Development Issues and Emerging Trends, Public Archaeology, 13(1-3), 30–47.
  40. Timonthy, D. J. (2018), Making sense of heritage tourism: Research trends in a maturing field of study, Tourism Management Perspectives, 25, 177-180.
  41. Timothy, D. J., & Boyd, S. W. (2006), Heritage tourism in the 21st century: Valued traditions and new perspectives, Journal of heritage tourism, 1(1), 1-16.
  42. Trương Thị Thu Hà (2021), Tác động của tính chân thực đến chất lượng trải nghiệm du lịch và sự hài lòng của du khách–nghiên cứu trường hợp điểm đến Huế.,Tạp chí Khoa học – Đại học Huế: Kinh tế và phát triển, 130(5C), 85-105.
  43. UNESCO (2022), World Heritage List Statistics, Truy cập 02/02/2022 tại [https://whc.unes co.org/en/list/stat/].
  44. Ung, A., & Vong, T. N. (2010), Tourist experience of heritage tourism in Macau SAR, China, Journal of Heritage Tourism, 5(2), 157-168.
  45. Van Rheenen, D., Cernaianu, S., & Sobry, C. (2017), Defining sport tourism: A content analysis of an evolving epistemology,Journal of Sport & Tourism, 21(2), 75-93.
  46. Rasoolimanesh, S. M., Seyfi, S., Hall, C. M., & Hatamifar, P. (2021), Understanding memorable tourism experiences and behavioural intentions of heritage tourists, Journal of Destination Marketing & Management, 21, 100621.
  47. Rodrigues, H., Brochado, A., Troilo, M., & Mohsin, A. (2017), Mirror, mirror on the wall, who's the fairest of them all? A critical content analysis on medical tourism, Tourism Management Perspectives, 24, 16-25.
  48. Seuring S., Müller, M., Westhaus, M., & Morana, R. (2005), Conducting a literature review-the example of sustainability in supply chains. Trong Research methodologies in supply chain management, Physica-Verlag, Heidelberg.
  49. Stasiak, A. (2013), Tourist product in experience economy, Turyzm, 23(1), 27-35.
  50. Su, M. M., & Wall, G. (2011), Chinese research on world heritage tourism, Asia Pacific Journal of Tourism Research, 16(1), 75-88.
  51. Xiao, H., & Smith, S. L. (2006), The making of tourism research: Insights from a social sciences journal, Annals of Tourism Research, 33(2), 490–507.
  52. Xie, P. F., Lee, M. Y., & Wong, J. W. C. (2020), Assessing community attitudes toward industrial heritage tourism development, Journal of Tourism and Cultural Change, 18(3), 237-251.
  53. Waitt, G. (2000), Consuming heritage: Perceived historical authenticity, Annals of Tourism Research, 27(4), 835–862.
  54. Zhang, C. X., & Pearce, P. (2020), Feeling superior? National identity and humour in British castles, Tourism Recreation Research, 45(1), 30-41.